Seorang sahabat menghubungi saya untuk meminta saya belikan sepatu baru untuk pelajar itu. Selepas program, kami ke pasaraya terdekat. Dia memilih sepatu ini. Terus dipakai dan sepatu lama disimpan didalam kotak. Ketika membayar, sensor berbunyi kuat. Lupa yang dia sudah pakai kasut baru itu dan belum tanggalkan alat keselamatan! Kami tersengih-sengih di kaunter bayaran menghulurkan […]

Read More »

Esok ada lawatan pelajar #kelasrakyat ke sebuah universiti. Para pelajar sudah diberi surat untuk mendapatkan kebenaran ibu bapa dan hampir kesemuanya sudah pun memulangkan borang pada hari Rabu yang lalu. Tadi saya menerima mesej daripada ibu kepada seorang pelajar: “Cikgu, boleh tak pakai kasut macam ini?” Boleh. Cantiknya kasut. “Kalau murah lah, cikgu” Baru nak […]

Read More »

Apa keputusan percubaan UPSR kamu? “3B dan 2C, cikgu” Ooo… Kalau keputusan UPSR nanti ada 1A, kamu nak masuk asrama penuh? Dekat je dengan rumah kamu. Ada biasiswa. “Nak, cikgu” – perlahan je suaranya. Doa banyak-banyak keputusan nanti lebih baik. Tak lama kemudian, kereta ibunya sampai. Melihat kereta itu, teringat jawapan yang diberikan ketika ditanya […]

Read More »

side mirror

Ketika memandu pulang dari Kidzania melalui terowong Sg Penchala, petugas lebuhraya memberi isyarat supaya jangan memasuki laluan paling kanan. Pelajar-pelajar dalam kereta pun riuh meneka apa berlaku. Rupanya sebuah kereta mewah rosak disitu. Mereka pun pantas membuat pelbagai komen mengenai situasi tersebut. Saya bertanya kepada mereka: Jika korang dah besar dan sudah ada kerja yang […]

Read More »

Cerita 1. “Cikgu, hauslah” Ok, nanti kita singgah stesen minyak Di stesen minyak. Ambil air sorang satu. Kalau lapar, ambil roti. Letak atas kaunter, nanti cikgu bayar sekaligus. “Ko beli air apa? Air kotak ajelah. Murah. Air tin mahal lah” Dalam kereta: “Cikgu, air dan roti ni RM2.80” Ok. Makan lah. *sedih didalam hati. Tapi […]

Read More »

Pada majlis penutup program Jom Baca di PPR Seri Cempaka, kesemua hadiah telah dibawa untuk disampaikan kepada pelajar-pelajar yang telah berjaya menghadiri program hingga tamat.     Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua sahabat dan orang ramai yang telah menyumbang untuk hadiah program ini. Susulan daripada program ini, Projek Iqra’ telah menyambung inisiatif ini kepada […]

Read More »