Category: Volunteering

Lawatan Ke KidZania Bersama Pelajar Program JomBaca Kg Orang Asli Batu 12 Gombak

Lawatan Ke KidZania Bersama Pelajar Program JomBaca Kg Orang Asli Batu 12 Gombak

Untuk kali ketiga Sherrina membantu menguruskan lawatan pelajar-pelajar yang telah tamat mengikuti program JomBaca dengan jayanya ke KidZania Kuala Lumpur sebagai hadiah diatas kejayaan mereka mengikuti program JomBaca selama 20 hari. Program JomBaca ialah program pemulihan membaca dan menulis bagi pelajar-pelajar berumur 7 tahun hingga dewasa yang belum lancar membaca […]

KISAH SEPATU BARU – bahagian akhir

KISAH SEPATU BARU – bahagian akhir

Seorang sahabat menghubungi saya untuk meminta saya belikan sepatu baru untuk pelajar itu. Selepas program, kami ke pasaraya terdekat. Dia memilih sepatu ini. Terus dipakai dan sepatu lama disimpan didalam kotak. Ketika membayar, sensor berbunyi kuat. Lupa yang dia sudah pakai kasut baru itu dan belum tanggalkan alat keselamatan! Kami […]

KISAH SEPATU BARU – bahagian 2

KISAH SEPATU BARU – bahagian 2

Hari ni jumpa pelajar tersebut. Dia tunjuk dia pakai kasut yang dipinjam daripada abangnya. Sedang mereka asyik bermain, dia berlari kearah saya. “Cikgu ada selotape?” Takde. Nak buat apa? “Nak lekatkan kasut. Dah rosak” Takpe, buka kasut dan main tak payah pakai kasut. Dewan ni bersih. “Ok, cikgu” …

KISAH SEPATU BARU – Bahagian 1

KISAH SEPATU BARU – Bahagian 1

Esok ada lawatan pelajar #kelasrakyat ke sebuah universiti. Para pelajar sudah diberi surat untuk mendapatkan kebenaran ibu bapa dan hampir kesemuanya sudah pun memulangkan borang pada hari Rabu yang lalu. Tadi saya menerima mesej daripada ibu kepada seorang pelajar: “Cikgu, boleh tak pakai kasut macam ini?” Boleh. Cantiknya kasut. “Kalau […]

Cerita 5: UPSR

Cerita 5: UPSR

Apa keputusan percubaan UPSR kamu? “3B dan 2C, cikgu” Ooo… Kalau keputusan UPSR nanti ada 1A, kamu nak masuk asrama penuh? Dekat je dengan rumah kamu. Ada biasiswa. “Nak, cikgu” – perlahan je suaranya. Doa banyak-banyak keputusan nanti lebih baik. Tak lama kemudian, kereta ibunya sampai. Melihat kereta itu, teringat […]

Cerita 4: Kereta Apa?

Cerita 4: Kereta Apa?

Ketika memandu pulang dari Kidzania melalui terowong Sg Penchala, petugas lebuhraya memberi isyarat supaya jangan memasuki laluan paling kanan. Pelajar-pelajar dalam kereta pun riuh meneka apa berlaku. Rupanya sebuah kereta mewah rosak disitu. Mereka pun pantas membuat pelbagai komen mengenai situasi tersebut. Saya bertanya kepada mereka: Jika korang dah besar […]

Cerita 3: Low Self Esteem?

Cerita 3: Low Self Esteem?

  Pergilah main kat kedai Poslaju. Hantar surat. Atau di CIMB tu hantar duit. Best tau. Kita gi stesen TV3, nak? Jadi pembaca berita. “Taknaklah, cikgu. Kat situ kena cakap dengan orang” Baru perasan mereka hanya main pekerjaan yang tak perlukan mereka bekerja sepasukan dengan orang lain atau bercakap dihadapan […]

Cerita 2: Pondok Telefon

Cerita 2: Pondok Telefon

Cari apa kat rumput tu? “Cari duit syiling. Tadi terjatuh….haaa dah jumpa!” Terus berlari ke pondok telefon untuk menelefon emak. Baru perasan, takde seorang pun yang bawa telefon. Di Kidzania tadi rata-rata pelajar yang datang ada handphone atau tab. Ambil gambar, surf internet dan selfie. Bagi mereka, telefon awam sangat […]

Cerita 1: Air dan Roti

Cerita 1: Air dan Roti

Cerita 1. “Cikgu, hauslah” Ok, nanti kita singgah stesen minyak Di stesen minyak. Ambil air sorang satu. Kalau lapar, ambil roti. Letak atas kaunter, nanti cikgu bayar sekaligus. “Ko beli air apa? Air kotak ajelah. Murah. Air tin mahal lah” Dalam kereta: “Cikgu, air dan roti ni RM2.80” Ok. Makan […]

Program Jom Baca di PPR Seri Cempaka : Bahagian 3

Program Jom Baca di PPR Seri Cempaka : Bahagian 3

Pada majlis penutup program Jom Baca di PPR Seri Cempaka, kesemua hadiah telah dibawa untuk disampaikan kepada pelajar-pelajar yang telah berjaya menghadiri program hingga tamat.     Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua sahabat dan orang ramai yang telah menyumbang untuk hadiah program ini. Susulan daripada program ini, Projek Iqra’ […]