Annyeong 안녕 From The Other Side

Buku Annyeong 안녕 From The Other Side ini adalah karya saudara Saeed Owairan. Sherrina mengenalinya melalui ANSARA Terendak. Beliau merupakan bekas pelajar MRSM Terendak batch SPM 2010. Kami tidak pernah berjumpa di maktab kerana ketika dia menduduki SPM, Sherrina sudahpun bekerja. Alumni menemukan kami dan melalui Facebook, Sherrina mendapat tahu beliau menghasilkan sebuah buku mengenai pengalamannya […]

Read More →
BBQ Chicken Hot Hot Drum

Antara restoran yang menjadi kegemaran Sherrina bukan sahaja kerana keenakan makanannya, tetapi kerana suasana restoran yang nyaman. Seronok untuk makan sambil membaca buku. Ini adalah menu yang Sherrina akan order setiap kali makan di restoran BBQ Chicken:  

Read More →
3

Seorang sahabat menghubungi saya untuk meminta saya belikan sepatu baru untuk pelajar itu. Selepas program, kami ke pasaraya terdekat. Dia memilih sepatu ini. Terus dipakai dan sepatu lama disimpan didalam kotak. Ketika membayar, sensor berbunyi kuat. Lupa yang dia sudah pakai kasut baru itu dan belum tanggalkan alat keselamatan! Kami tersengih-sengih di kaunter bayaran menghulurkan […]

Read More →
kasut koyak

Hari ni jumpa pelajar tersebut. Dia tunjuk dia pakai kasut yang dipinjam daripada abangnya. Sedang mereka asyik bermain, dia berlari kearah saya. “Cikgu ada selotape?” Takde. Nak buat apa? “Nak lekatkan kasut. Dah rosak” Takpe, buka kasut dan main tak payah pakai kasut. Dewan ni bersih. “Ok, cikgu” …

Read More →
kasut

Esok ada lawatan pelajar #kelasrakyat ke sebuah universiti. Para pelajar sudah diberi surat untuk mendapatkan kebenaran ibu bapa dan hampir kesemuanya sudah pun memulangkan borang pada hari Rabu yang lalu. Tadi saya menerima mesej daripada ibu kepada seorang pelajar: “Cikgu, boleh tak pakai kasut macam ini?” Boleh. Cantiknya kasut. “Kalau murah lah, cikgu” Baru nak […]

Read More →
UPSR

Apa keputusan percubaan UPSR kamu? “3B dan 2C, cikgu” Ooo… Kalau keputusan UPSR nanti ada 1A, kamu nak masuk asrama penuh? Dekat je dengan rumah kamu. Ada biasiswa. “Nak, cikgu” – perlahan je suaranya. Doa banyak-banyak keputusan nanti lebih baik. Tak lama kemudian, kereta ibunya sampai. Melihat kereta itu, teringat jawapan yang diberikan ketika ditanya […]

Read More →
side mirror

Ketika memandu pulang dari Kidzania melalui terowong Sg Penchala, petugas lebuhraya memberi isyarat supaya jangan memasuki laluan paling kanan. Pelajar-pelajar dalam kereta pun riuh meneka apa berlaku. Rupanya sebuah kereta mewah rosak disitu. Mereka pun pantas membuat pelbagai komen mengenai situasi tersebut. Saya bertanya kepada mereka: Jika korang dah besar dan sudah ada kerja yang […]

Read More →
kidzania

  Pergilah main kat kedai Poslaju. Hantar surat. Atau di CIMB tu hantar duit. Best tau. Kita gi stesen TV3, nak? Jadi pembaca berita. “Taknaklah, cikgu. Kat situ kena cakap dengan orang” Baru perasan mereka hanya main pekerjaan yang tak perlukan mereka bekerja sepasukan dengan orang lain atau bercakap dihadapan orang lain. Low self esteem?

Read More →
pondok telefon

Cari apa kat rumput tu? “Cari duit syiling. Tadi terjatuh….haaa dah jumpa!” Terus berlari ke pondok telefon untuk menelefon emak. Baru perasan, takde seorang pun yang bawa telefon. Di Kidzania tadi rata-rata pelajar yang datang ada handphone atau tab. Ambil gambar, surf internet dan selfie. Bagi mereka, telefon awam sangat berharga.

Read More →

Cerita 1. “Cikgu, hauslah” Ok, nanti kita singgah stesen minyak Di stesen minyak. Ambil air sorang satu. Kalau lapar, ambil roti. Letak atas kaunter, nanti cikgu bayar sekaligus. “Ko beli air apa? Air kotak ajelah. Murah. Air tin mahal lah” Dalam kereta: “Cikgu, air dan roti ni RM2.80” Ok. Makan lah. *sedih didalam hati. Tapi […]

Read More →